חיל השריון: טנק המרכבה - המרכבה
קישורים מפת האתר
לפני 37 שנים ב-20 בפברואר 1979 הותנעו המנועים של טנקי המרכבה סימן 1 הראשונים, ונמסרו לחטיבה 7. לראשונה נמסר טנק מרכבה שהינו רובו ככולו תוצרת כחול לבן לחיל השריון. לפרטים ראו כאן
מלחמת לבנון השנייה לא נתפסה כהישג צבאי מסחרר, אבל מתברר שלצד הבעיות הרבות נוסו בה בהצלחה בפעם הראשונה לא מעט מערכות נשק מתקדמות וכמעט דמיוניות
כתבות נוספות
המרכבה היא סדרה של טנקי מערכה ישראליים שמהווה את עמוד השדרה של חיל השריון הישראלי. פיתוח המרכבה החל מ-1970, ובחלוף השנים פותחו דגמים יותר מתקדמים ומשוכללים (כל דגם מכונה "סימן"). ראשוני טנקי המרכבה סימן 1 נופקו לצה"ל באפריל 1979. הדגם המתקדם ביותר הוא המרכבה סימן 4 שנכנס לייצור החל משנת 2003. המרכבה 3 ב"ז המשופר והמרכבה סימן 4 נחשבים לטנקים הטובים בעולם, לצד ה-M1A2 אברהמס האמריקני, הלאופרד 2 הגרמני והצ'אלנג'ר 2 הבריטי.

הטנק פותח ומורכב בישראל, וגם רוב חלקיו מיוצרים בישראל. תפישת התכנון שלו היא הגנה מרבית לצוות ולכן השריון עובה ובוצעה מהפכה עיצובית כשהמנוע מוצב בחזית הטנק, שלא כמו בטנקים מקבילים בעולם.

הוגה פרויקט טנק המרכבה הוא ישראל טל, מאלופי צה"ל שתרמו רבות לחיל השריון וממבססי דוקטרינת השריון כאגרוף מחץ, ומתכננו הוא המהנדס ישראל טילן. לצורך מימוש הפרויקט במשרד הביטחון הוקמה מנהלת פרויקט טנק המרכבה, מנת"ק - הגוף המתאם ומנהל את הפרויקט ובחיל החימוש הוקמה הרשות לפיתוח טנקים, רפ"ט - הגוף המתכנן ומפתח מבחינה טכנית את הטנק.