חיל השריון: כתבות המרכבה
קישורים מפת האתר
כתבות המרכבה
בצריח הטנק פועלים שלושה מתוך ארבעת אנשי הצוות והוא החלק הנושא את כל מערכות הלחימה של הטנק. הצריח הוא מקום קטן יחסית הצריך לספק פתרונות לדרישות רבות ומחמירות של תפעול מערכות הלחימה ולא פחות מכך לספק תנאי פעולה וקיום של אנשי הצוות, הנדרשים לשהות ממושכת ורצופה בלחימה. משום כך ניתנת תשומת לב מיוחדת לתכנון הצריח ומערכותיו.
המרכבה סימן 4 הוא כיום אחד הטנקים המתקדמים ביותר בעולם. הטנק, המיוצר באופן שוטף עבור חיל השריון, עתיר טכנולוגיה וכישורים מבצעיים שכבר עברו טבילת אש מבצעית. קליטתו לוותה בחבלי הילדות במערך המבצעי ובמערך האחזקה. עם זאת שיתוף הפעולה הפורה - הנמשך עשרות שנים, בין אנשי התכנון, הייצור, האחזקה וחיל השריון - "סוגר את הזנבות" ומביא לייצור טנק משובח הממשיך להשתבח.
ההישגים המרשימים, היעילות והרמה הגבוהה שאליה הגיעו בפרויקט המרכבה, גרמו לכך שהתעשיות מייצרות את הטנק הטוב בעולם במחיר הזול ביותר, בהשוואה לטנקים מודרניים אחרים.
גם במלחמת לבנון השנייה, כבכל מלחמות העבר, הובילו לוחמי השריון את כוחות היבשה, וכתמיד לצערנו שילמו מחיר כבד. כזכור, הוכרעו מלחמות העבר שלנו על ידי תמרון עוצבות משוריינות, בסיוע אש קרקעית ואווירית מסוגים שונים. ההתקדמות הטכנולוגית בתחום האש המדוייקת הביאה רבים למחשבה כי אפשר להכריע מערכה בעזרת עצמת האש לבדה.
במלחמת לבנון השנייה מילא הטנק את גל הציפיות של מתכנניו. חיי שריונאים רבים ניצלו בזכות המיגון המיוחד שלו. מערכות הלחימה הייחודיות, כושר הניידות והתמרון של הטנק, הם מכפיל כוח, המאפשר לצוות הטנק להתמודד מול האיומים ביעילות רבה יותר מאשר כל מערכת לחימה אחרת בשדה הקרב. הטכנולוגיות שפותחו ואיכות הביצוע שדרשה מינהלת יצור המרכבה, בראשותו של אלוף טל, חייבו את מאות התעשיות שעוסקות בייצור המרכבה להעלות את רמתן המקצועית.
"לא נידרש לתמיכה ועזרה בתחום המודיעין ההרתעתי ממדינות אחרות" ציין שר הביטחון מר בנימין בן אליעזר, בטקס החשיפה של מרכבה סימן 4, כאשר כרך בגאווה את שני ההישגים הטכנולוגיים, הלווין אופק 5 וטנק המרכבה החדש סימן 4. עוד ציין בדבריו: "עוצמתו של צה"ל אשר מלווה באמל"ח מתקדם כמו הטנק הזה, מחזקת את גורם ההרתעה ומחייבת את אויבינו לחשוב פעמיים בטרם יפעילו נשק כלשהו נגדנו".
התובה שבטנק והנהג שבתוכה הם הנושאים ומסיעים את הצריח שבו מערכות הלחימה, אך ללא הגוף החזק והמתמרן של התובה היה הצריח עמדת אש סטטית. וכמאמר הרומאים נוסיף: 'צריח בריא בתובה בריאה'. על בריאת התובה הבריאה מספק מבט חטוף מי שעמד בראש המתכננים שלה.
טנק המרכבה סימן 4 שעל פיתוחו שקדו במנהלת פרויקט המרכבה, בראשות לפיתוח הטנק ובתעשייה הישראלית הוא דור חדש שבו התגשמו, לצד החידושים הטכנולוגיים המרשימים, גם חלומות ישנים אשר ליוו את מפתחי הטנק לאורך שנות דור. הטנק סימן 4 כקודמיו - פרי הרעיונות, התפיסה והפיתוח הישראלי - מביא איתו חידושים, מהם מהפכניים, ומבסס את משפחת המרכבה במקומה בין הטנקים המובילים בעולם.
ברוך הבא טנק המרכבה סימן 4, אל משפחת חיל השריון; ברוך בואך אלינו ברוב הדר, בגאווה ובגאון. את הדרך שנים עשית כשאותך בתפילה מלווים המתכננים, המפתחים, המהנדסים והבונים, מהמנהלת, מהרשות והמרכז וכל הגופים התומכים בכל אנשי הצוות, אנשי השריון - הלוחמים...
מכונות מתוחכמות מבוקרות מחשב, ארגון מעולה ומנוסה ותהליכים סדורים, עומדים ביסוד הייצור של טנק המרכבה בישראל. אך הסיפור האמיתי הם מאות האנשים מאחורי המכונות, האנשים שבידיהם ממש מצרפים חלק לחלק, אנשים במגוון גדול של מקצועות ותפקידים, אנשים מכל הגוונים וקומץ של מפקדים הנעים יחד בהרמוניה מופלאה ובתחושת שליחות. מפעל המרכבה במש"א (מרכז שיקום ואחזקה), הוא המקום שבו נבנה גוף הטנק ובו מותקנות כל מערכותיו, רובן מייצור התעשייה בארץ וחלקן מייצור עצמי במקום.
מאמץ רב-שנתי לפיתוח טנק חדיש ומהפכני בתפיסתו ובמערכותיו, בהובלת מנהלת תוכנית הטנק שבמשרד הביטחון ובהשתתפות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, חיל החימוש, חיל השריון, גורמים נוספים במשרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות, עומד להגיע לסיומו. מאחורי התפיסה החדשנית עמד כרגיל עוזר שר הביטחון האלוף (מיל') ישראל טל שפרש לאחרונה מתפקידו רב-השנים ורב-המעש. טנק המרכבה סימן 4 כבר מתגלגל בקווי הייצור ובעוד זמן לא רב ייחשף בפני הציבור.
לקראת החשיפה של טנק המרכבה סימן 4 ניאות הרמטכ"ל, רא"ל שאול מופז, להתפנות לשעה קלה, בעצם ימי הלחימה בטרור, וכולו שבח והלל לחיילי השריון ומפקדיו על לחימתם והישגיהם, ומציין כי הם יותר איכותיים ויותר מקצועיים מבעבר. הטנק סימן 4, מציין הרמטכ"ל, הוא קפיצת מדרגה משמעותית בניידות, בעוצמת אש ובמיגון. חיילים שהתלבטו אם להגיע לשריון או למקומות אחרים, הוא מוסיף, משהגיעו לשריון שואלים את עצמם 'איך בכלל התלבטנו?'
טליק, אלוף (מיל') ישראל טל, אבי טנק המרכבה שפרש לא מכבר מתפקידו, ואשר הגה, יזם ועמד מאחורי הפיתוח של הטנק החדיש מרכבה סימן 4, מדגיש כי עוד לא עבר זמנה של המלחמה הניידת והמשוריינת. באהבה ובלהיטות שאינה יודעת גבול הוא מציין כי הטנק סימן 4 תוכנן כשהוא משוחרר מכמה אילוצים קשים בעבר. הטנק הוא הרבה יותר מפלטפורמה ניידת שנושאת מקלעים, הוא מציין. מה שמציין אותו זה התותח הגדול והחזק, ולא המקלעים. עוד הוא מציין כי לצבא ארה"ב היו בפתיחת מלחמת העולם ה-2 רק 30 טנקים החמושים במקלעים בלבד!
הטנק מתחלק לשני חלקים : תובה - החלק התחתון, בה נמצאת חטיבת הכוח: המנוע, הממסרת ומערכת הזחלים. בה יושב הנהג ובה מאוחסנים רוב התחמושת והזיווד. צריח - החלק העליון שיושב בתוך ומעל התובה ויש לו אפשרות להסתובב בנפרד ממנה, בצריח נמצאים שלושת אנשי הצוות האחרים וכלי הנשק של הטנק: תותח מרגמות ומקלעים.
טנק הוא רכב קרבי משוריין המיועד לפגוע בכוחות אויב יבשתיים באש ישירה. הטנק הראשון יוצר בבריטניה במהלך מלחמת העולם הראשונה. האנגלים נתנו לטנק את שמו (Tank), שפירושו באנגלית מיכל, בשל רצונם להטעות את האויב, ולא, כפי שחושבים לעתים בטעות, על שם דמיונו לחבית מים.
המרכבה היא סדרה של טנקי מערכה ישראליים שמהווה את עמוד השדרה של חיל השריון הישראלי. ייצור המרכבה החל מ-1980, כאשר בחלוף השנים פותחו דגמים יותר מתקדמים ומשוכללים (כל דגם מכונה "סימן"). הדגם המתקדם ביותר הוא המרכבה סימן 4 שנכנס לייצור החל משנת 2003. המרכבה 3 ב"ז המשופר והמרכבה סימן 4 נחשבים לטנקים הטובים בעולם, לצד ה-M1A2 אברהמס האמריקני, הלאופרד 2 הגרמני והצ'אלנג'ר 2 הבריטי.
חיל השריון (חש"ן) הוא הכוח המתמרן העיקרי ביבשה. החיל מבסס את הכוח שלו על "אגרופי הפלדה": שילוב של ניידות, של שריון ושל כוח אש. תפקיד החיל בעיתות מלחמה הוא להוביל את הכוחות המסתערים בקו הראשון ולטהר את השטח מכוחות אויב, תוך בלימת כוחות השריון של האויב והשמדתם. בפעילות השונות, מספק החיל גיבוי לחיל הרגלים, כאשר הטנקים משמשים מעין "מוצבים ניידים".
מערכת מיגון אקטיבי APS מעיל רוח מתוצרת רפאל מותקנת על מרכבה סימן 4.
כתב ynet הצטרף לאימוני פלוגת הניסוי שבוחנת את הטנק "הטוב והממוגן ביותר בעולם" לפני כניסה לשירות מבצעי. חוץ מאשר על המיגון המשופר, הפעם חשבו גם על המראה החיצוני והריפוד, והכי חשוב: הגירוז יותר קצר.
לדברי גורמים במערכת הביטחון מדובר בטנק הממוגן בעולם. קצין שריון ראשי: "השקת הטנק - אירוע בעל משמעות אסטרטגית". בטקס חגיגי חשף צה"ל את טנק המרכבה סימן 4. לדברי גורמים במערכת הביטחון, מדובר בטנק הטוב והממוגן ביותר בעולם.
טנק המרכבה סימן 4, כמו כל אחד מקודמיו בשעתם, הוא פריצת דרך משולבת מבצעית וטכנולוגית.
כל תהילת המרכבה, טנק המערכה הנחשב לטוב ביותר בעולם, נפלה בחלקו של אלוף (במיל') ישראל טל, "אבי טנק המרכבה". אבל רבים משוכנעים שהאבהות שייכת לפחות באותה מידה לקצין אחר, בעל שם דומה להפליא, שתִכנן את הטנק, הסתכסך עם טל, פרש ממורמר ומת נשכח מלב. סיפורו של ישראל טילן, האב שלא זכה.
טנק המרכבה סימן 4 עשה בזמן שיא את הדרך מהצרכן-חיל השריון ליצרן-מנהלת תוכנית הטנק, וחזרה לצרכן כמוצר מפס הייצור.
לפני 37 שנים ב-20 בפברואר 1979 הותנעו המנועים של טנקי המרכבה סימן 1 הראשונים, ונמסרו לחטיבה 7. לראשונה נמסר טנק מרכבה שהינו רובו ככולו תוצרת כחול לבן לחיל השריון. לפרטים ראו כאן
מלחמת לבנון השנייה לא נתפסה כהישג צבאי מסחרר, אבל מתברר שלצד הבעיות הרבות נוסו בה בהצלחה בפעם הראשונה לא מעט מערכות נשק מתקדמות וכמעט דמיוניות


:שם
:דוא"ל