חיל השריון:טנקי המרכבה
קישורים מפת האתר
טנקי המרכבה

בשנות ה-60 עמדו צבאות ערב לקבל טנקי טי-62 חדישים מרוסיה בעלי תותח של 115 מ"מ. הטנקים של צה"ל משנות ה-40 וה-50 היו מיושנים וחסרי כושר התמודדות עם איום זה. בשנת 1966 הציעה אנגליה לישראל עסקת חבילה לפיה תרכוש ישראל טנקי סנטוריון ובתמורה תאפשר לישראל להשתתף בשלבי הפיתוח של הטנק צ'יפטיין שנחשב באותה עת לטנק הממוגן והחדיש שבמערב עם תותח 120 מ"מ. עוד נכלל בעסקה סיוע להקמת קו הרכבה של הטנק בארץ. שני אבות-טיפוס של טנקים אלה הגיעו לארץ ב-1966לניסויים מקיפים שבמסגרתם הוכנסו בהם שיפורים ושכלולים רבים בסיוע מהנדסי הפיתוח הבריטים כדי להתאימם לתנאי הזירה של המזרח התיכון. בלחץ מדינות ערב, שאיימו בין השאר למשוך את הכספים הרבים המושקעים באנגליה, נסוגה אנגליה בנובמבר 1969 מקיום העסקה. המאמצים למצוא פתרון מול הטנקים החדישים של צבאות ערב ירדו לטמיון.
עקב כך נשקלה בארץ האפשרות לפתח ולייצר טנק ישראלי. הוטל על אלוף ישראל טל (טליק) לבחון את כל היבטים של הנושא. מסקנת המחקר הצביעה על כך שישראל מסוגלת טכנית וכלכלית לפתח ולהקים תעשיית טנקים שיתאימו לתנאי הלחימה בזירה מודרנית בראייה כוללת של המשק. שר הביטחון אז משה דיין ביקש שתיבחן הכדאיות הכלכלית בכלל צורכי משק והעביר את סמכות ההחלטה למשרד האוצר. במשרד האוצר, לאחר בחינה מקפת ולאחר דיון בהשתתפות כל גורמי משרד הביטחון, משרד האוצר והמטה הכללי של צה"ל הוחלט על אישור התכנית.
פרויקט המרכבה יצא לדרך.
טנק המרכבה סימן 1 כבר נטל חלק מבצעי במלחמת שלום הגליל, וכיום הוא הטנק המוביל בשדה המערכה ונחשב לטוב בעולם.
בתצוגת הרק"ם ביד לשריון ממוקמים ארבעה דורות של טנק המרכבה: מרכבה סימן 1, סימן 2, סימן 3 וסימן 4.

לעמוד טנקי המרכבה - לחץ כאן!

חזרהשלחו לחברהדפיסו